چهار ترس در آموزش زبان و روشهای مقابله با آنها

تاریخ ارسال: 20 ژانویه 2020

شنیدید میگن تکرار مادر تسلطه 5؟ در ادامه قراره به بررسی این ترس ها پرداخته بشه و من میخوام ازتون دعوت کنم که بعد از مطالعه این مقاله حتما، حتما راه حل های ارائه شده رو تمرین کنید.

پس اگه آماده اید بزنید بریم سراغ 4 ترس و روش های مقابله با اونا.

ترس اول – اگه در هنگام مکالمه لغات کافی بلد نباشم چی؟

04

خیلی از زبان آموزا از این موضوع می ترسن که زمان مکالمه لغات رو فراموش کنن 7 یا اصلا به قدر کافی لغت بلد نباشن. اما بیاید رک باشیم وقتی مکالمه ای نباشه، چطور میشه از میزان دایره لغاتتون مطلع بشید؟

خداروشکر چند ترفند خیلی خوب هست که میشه این ترس رو تبدیل به اعتماد بنفس کرد.

1. دایره لغات فعالتون رو با منابع واقعی و معتبر افزایش بدید.

در وهله اول لازم می دونم براتون لغات فعال رو شرح بدم 24. لغات فعال به لغاتی گفته میشه که بتونید در قالب مکالمه و نوشتار ازشون استفاده کنید. برای اینکه لغات فعال بشن نیازه که از یه سری مراحل عبور کنن.

وقتی ما برای بار اول یه لغت رو می بینیم قاعدتاً اون رو بلد نیستیم و میگیم کلا این لغت رو نمی دونم. پس این میشه مرحله اول – رو به رو شدن ما با اون لغت. بعد یه مدت که این لغت رو مرور می کنیم ممکنه جایی این لغت رو ببینیم و به نظرمون آشنا بیاد ولی هنوز لغت مربوطه رو بلد نیستیم. این میشه مرحله دوم ما ( مرحله ی آشنایی با لغت). با مرور بیشتر این لغت رو یاد میگیریم ولی هنوز یه نقطه ضعف داریم و اون اینه که نمی تونیم از اون لغات استفاده کنیم فقط فقط درکشون می کنیم. که این میشه مرحله سوم ما ( فهم لغات یا مرحله غیر فعال) و در آخر کاملا به تسلط اون لغت میرسیم، که می تونیم ازشون در قالب مکالمه و نوشتار استفاده کنیم که این میشه مرحله چهارم که به اصطلاح می گیم مرحله تسلط یا فعال.

خب با این توضیحات ما نیاز داریم که برای فعال کردن لغاتمون اقدام کنیم تا این ترس رو شکست بدیم.

بهترین روش برای یادگیری لغات و فعال کردنشون، یادگیری اونها در قالب متن، صوت، ویدئو و سایر قالب ها هستش. یکی از راه ها برای افزایش دایره لغاتتون استفاده از اپلیکیشن زبانشناسه 16. در اپلیکیشن ویدئوها، داستانها، دوره ها و کلی متن عالی وجود داره که می تونید با استفاده از اونا یه عالمه لغات فعال یاد بگیرید.

علاوه بر اون بدون شک یوتیوب می تونه خیلی عالی باشه. چرا که متن ویدئو ها موجوده، و با اضافه کردن چند تا افزونه می تونید کلی امکانات برای یادگیری زبان داشته باشید. از همه مهم تر اینه که می تونید با یه سرچ کوچیک کلی ویدئو جذاب پیدا کنید.

2. یاد بگیرید از لغاتی که الان بلدید حداکثر استفاده رو ببرید

همیشه به یاد داشته باشید، شما نیاز ندارید ده ها هزار لغت بلد باشید تا مکالمه کنید. پس الکی به خودتون کلی استرس وارد نکنید. تنها کاری که نیاز دارید اینه که از لغاتی که همین حالا بلدید حداکثر استفاده رو ببرید. برای شروع، سعی کنید بهانگلیسی فکر کردن 24 رو تمرین کنید. این به شما این امکان رو میده که وقتی لغتی یادتون نمیاد لااقل دربارش توضیح بدید. بهتون قول میدم هیچکس از این کارتون شاکی نشه. چون مکالمه یعنی ارتباط داشتن و تا زمانی که بتونید ارتباط و منظورتون رو برسونید پس دمتون گرم، نگران هیچی نباشید.

3. قدر ارتباط غیر کلامی رو بدونید

این یکی مورد علاقه منه. آقا وقتی لغتی به ذهنتون نمیاد هنگ نکنید. سعی کنید هر طور شده منظورتون رو برسونید. یاد جواد عزتی افتادم که یه خاطره گفته بود، رفته بودن خارج کلا با یارو آروم فارسی حرف میزد ولی با دستاش همه چیو بهش می فهموند. پس لطفاً سخت نگیرید. از مکالمه لذت ببرید.

ترس دوم – اگه خجالت بکشم و خشکم بزنه چی؟

05

اینو از رو تجربه میگم. می دونم خیلی از شما ممکنه این ترس رو داشته باشید چون خودم واقعاً آدم خجالتی ای هستم.

بارها شده تو یه جمعی برم و به کل نتونم دو کلمه حرف بزنم. این موضوع خیلی می تونه رو زبان شما تاثیر منفی بزار و حسابی شما رو به عقب برونه. راه حل:

1. تو شبکه های اجتماعی اعتماد بنفست رو بالا ببر

یکی از کارهایی که می تونید انجام بدید اینه که پله به پله بالا برید. اگه یهو پاشید مکالمه کنید شاید براتون سنگین باشه. پس چطوره با چت کردن با خارجیا شروع کنید؟

می تونید از وب سایت هایی مثل آی تاکی یا اپلیکیشن هایی مثل speaky بهره ببرید. یا می تونید تو پلتفورم هایی که بحث آزاد میشه عضو بشید و با خارجیا وارد بحث درباره موضوع مورد علاقتون بشید. وب سایت هایی مثل reddit یا quora برای این کار بسیار عالی هستند. موضوع مورد نظرتون رو انتخاب کنید مثلا هنر یا ورزش یا هر چیزی که دوست دارید. بعد در بحث مربوطه شرکت کنید. نگران عالی بودن نباشید. فقط شرکت کنید و اجازه بدید این موضوع براتون تبدیل به یه عادت بشه. اینجوری با کمترین فشار استرسی می تونید اعتماد بنفستون رو بالا ببرید 1 بعد یه چند تا پله بالاتر بیاید و اون موقع مکالمه تمرین کنید.

آها قبل از اینکه یادم بره کلی چالش هم تو تالار هست 7 که می تونید توش شرکت کنید و انگلیسیتون رو به چالش بکشید.

2. وانمود کنید که دارید نقش بازی می کنید.

یکی از کارهایی که به شخصه رو من تاثیر بسیار خوبی داشته، وانمود کردن بود. اینکه خودت رو میزاری جای یه شخصیت خیالی یا حتی واقعی کلی می تونه به انگلیسیت کمک کنه. فکر میکنم خیلیاتون متوجه شدید که کارکتر های L و جیمی از کجا اومدن. اما گفتیم کارکتر واقعی…

وقتی خواستم انگلیسی یاد بگیرم یکی از اشخاصی که خیلی برای من الهام بخش بود بدون شک لئوناردو دیکاپریو بود. لحن صحبت کردنش واسم خیلی جذاب بود و شروع کردم به تقلید لحنش. اینجوری شد که خب تلفظم هم روز به روز روون تر شد. حالا بماند که هنوز که هنوزه کلی کارکتر هستند که تو فیلما تقلیدشون می کردم.

مثلا فارست گامپ

My mama always said ‘Life is like a box of chocolate. You never know what you’re gonna get.’

یا توکو از سریال بریکینگ بد

We’re gonna make a lot of money man…

حالا نیازی نیست جلو مردم اینجوری صحبت کنید ولی همین که اینقدر عمیق بتونید یه نقش رو بازی کنید مطمئناً رو اعتماد بنفس شما تاثیر مثبت میزاره و بهتون کمک میکنه تا در آینده تو مکالماتتون موفق باشید.

3. سینتو سپر کن رفیق…

یاد یه قسمت از کتاب صوتی دیوید گاگینز 6 افتادم. درباره دویدن تو یکی از ماراتن هاش بود که کلا دیگه بدنش جواب نمیداد. تنها چیزی که اون رو تو مسیر نگه داشت، صحبت با خودش بود.

گاهی وقتا سرتو بالا میگیری و میبینی یه مسیر جلوته و خودتی و خودت. اینجاست که باید با خودت صحبت کنی، به خودت باور داشته باشید و به خودت یادآور بشی که چقد می تونی خفن باشی. به خودت احترام بزار و حسابی به خودت روحیه بده. یادمه یکی از دوستانم ( آقا مصطفی ) یه حرفی به من زد که برام جالب بود. بهم گفت:

مردم میگن چرا از خودت تعریف می کنی. گفتم اگه خودم برای خودم تبلیغ نکنم کی تبلیغ کنه؟

پس اعتماد بنفس از خودتون شروع میشه. با خودتون دوست باشید و رو خودتون تمرین کنید.

ترس سوم – اگه ضایع شم چی؟

06

هیچکی وجود نداره که دوست داشته باشه غرورش جلو دیگران تخریب بشه. ضایع شدن واقعاً بده و حسابی آدمو اذیت می کنه. اما با این حال میشه با کمی آمادگی این مشکل رو دور زد. چطوری؟

1. سناریو های مرسوم رو تمرین کنید.

خیلی از مردم نگران این هستند که تو مکالمه چیزهایی که رد و بدل میشه زیادی عجیب پیش بره. اما میشه این موضوع رو حل کرد. اگه از قبل موقعیت های مختلف رو تمرین کنید 4 احتمال اینکه این مشکل براتون پیش بیاد، پایین میاد. توکتاب تسلط از رابرت گرین 8 برای رفع نگرانی و کمبود اعتماد بنفس پیشنهاد تسلط بر اون واقعه داده شده و وقتی شما به تسلط سناریو های مختلف برسید دیگه نگرانی مفهومی نداره.

مثلا هر سوالی که می پرسید یه جواب رو براش پیش بینی کنید. مثلا تو رستوران می خواید چیزی سفارش بدید سناریو مکالمتون با یه گارسون رو مد نظر قرار بدید. که مثلا چی میگید و ممکنه چی بشنوید؟

این سناریو رو می تونید شخصاً جلوی آیینه یا با دوستتون تمرین کنید.

2. از ربات های مجازی استفاده کنید

اگه سطحتون خیلی پایینه میتونید با ربات ها چت های معمول رو امتحان و تمرین کنید. به طور مثال برای سیستم عامل اندروید 26 و IOS می تونید با ربات چت کنید.

ترس چهارم – اگه خیلی تصادفی کسی رو برنجونم چی؟

07

اگه هنوز به تسلط زبان نرسیدید، مطمئناً احتمال اینکه با یه سوتی ریز یه چی بگید که طرف رو ناراحت کنه هست. ولی بازم با تمرین میشه این مشکل رو تا حدودی برطرف کرد.

1. یادتون باشه می تونید از لبخند برای بهبود شرایط استفاده کنید.

حتی اگه تصادفی چیزی بگید که طرف رو ناراحت کنه می تونه یه لبخند شرایط رو کمی نرم کنه که بگید قصدی نداشتید. بیشتر بومی زبان ها می دونن که شما غیر بومی هستید و اشتباهات اجتناب ناپذیره.

2. یاد بگیرید که معذرت خواهی کنید و به اشتباهتون اعتراف کنید.

اگه اشتباهی داشتید، بگید که متاسفید، گیج شدید یا از این قبیل جملات. پس برای هر زبانی که یاد میگیرید یاد گرفتن این عبارات 13 رو در اولویت قرار بدید.

خب اینم از این مقاله. این مقاله رو دوست دارم با یه نقل قول از ویل اسمیت تموم میکنم.

God placed the best things in life on the other side of fear

خداوند بهترین چیزهای زندگی رو اون طرف ترس قرار داده.

پس نترسید و از مکالمتون لذت ببرید.

موفق باشید

www.zabanshenas.com

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

؟؟??